23 Ağustos 2008 Cumartesi

Neden Britanya?



Olimpiyatları izlerken aklıma birşey takıldı, daha önce niye hiç üzerine düşünmemişim bilmiyorum, herhalde öyle gelip öyle gittiği için hiç üzerinde durmamışım. Niye birçok spor organizasyonunda (en basitinden Avrupa ve Dünya Futbol Şampiyonalarında) İngiltere, Galler, İskoçya diye takip ettiğimiz ülkeler iş Olimpiyatlara gelince Büyük Britanya (Great Britain) adı altında toplanıyorlar?

Yazıyı yazıyorum ama aslında cevabı tam olarak bilmiyorum. Çok yüzeysel bir internet araştırmasından anladığım kadarıyla ilk modern olimpiyatlardan (1896) bu yana Uluslararası Olimpiyat Komitesi'nin (IOC) üyesi olarak Büyük Britanya yer alıyor, ama Büyük Britanya FIFA'nın bir üyesi değil. Ülkeler tek tek üye olarak FIFA'da ve UEFA'da yer alıyorlar. Sebep sadece bu mudur tam bilmiyorum eğer daha detaylı bir bilgisi olan varsa bana söylerse yazarım...




Bu arada İngiltere, İskoçya, Galler ve Kuzey İrlanda ayrı ayrı ülkeler ama İngiltere, İskoçya ve Galler'in oluşturduğu bütüne Büyük Britanya (ya da kısaca Britanya) deniyor, bunlara Kuzey İrlanda'nın eklenmesiyle de Birleşik Krallık (tam adıyla United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) adına ulaşıyoruz. Eskiden United Kingdom of Great Britain and Ireland imiş ama İrlanda'nın güneyindeki büyük çoğunluk 1920'lerde bu birliğin parçası olmaktan çıkmak istemiş ve o zamandan beri sadece Kuzey İrlanda Birleşik Krallık'ın bir parçası... Aslında bu adamların tarihi bir ilginç, bu konuda Midget (Murat Yılmaz; bkz. Kardeş Bloglar, Across the Universe) kardeşimiz belki ileride bir yazı yazar. Bana geçen günlerde Britanya'nın tarihi konusunda kitap okumak istediğini söylemişti, böylece ben de onu buradan iteklemiş olayım.

2 yorum:

Murat YILMAZ dedi ki...

sevgili admin, konuyu bana pas ettiğiniz için teşekkür ederim. Tatil dönüşü konuyu detaylı araştırırım hatta İngiliz dostlara da danışırım. Geçenlerde İskoçya'ya gitmeden önce İskoçya hakkında biraz okumuştum, bu vesileyle Britanya hakkında bilmediğimiz çok konu olduğunu görmüştüm. Neyse detaylı bir yazı şart oldu tatil dönüşü..

B5 dedi ki...

Evet pek bir karmasiklar ve birlesikler. Neyi kastettigini pek anlamadim. Futbolda ayri basliklarda (bayraklarda) temsil ediliyorlar belki ama resmi olarak yine Union flag altindaki tum bolgeleri bir tutuluyor. Yonetim sekli olarak da farkli biliyorsun UK. Ingiltere'yi sadece bolge olarak dusun. Plakalarin UK olmasi gibi, Ingiltere diye plaka yok. Hepsi bir sayiliyor (genelleme ile).

Biliyorsun UNION JACK'i.
Olimpiyatlarda kullanilacak olan yine Union Jack olacak yani tum bahsettiklerinin birlesimi: boz yap gibi bayrak birlesimi icin (ortalara dogru olan sema):

http://en.wikipedia.org/wiki/
Union_Flag